• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Startsida
  • Våra tjänster
    • Internationell Handel
    • Kompetensförsörjning
    • Infrastruktur
    • Handelsdokument
  • Våra projekt
    • Arbetsmarknadskunskap
    • Boosting Gateway2Export
    • Studenter möter arbetslivet
      • WorkUp
  • Evenemang
  • Nätverk
    • Checkpoint Young
    • HR-Chefsnätverk
    • TradeNet
    • DocNet
    • Exportringen
  • Om oss
    • Vår personal
    • Våra medlemmar
    • Bli medlem
    • Styrelse
    • Kretsråd
    • Trafikutskottet
    • Historia
    • Vår värdegrund
  • Alla nyheter
    • Information om Ryssland/Ukraina

Västerbottens Handelskammare

  • Om oss
  • Våra medlemmar
  • Bli medlem

ATA-carnet

för temporär export

Handelskammarens ATA-carnet är en förenklad tullhandling.
Det fungerar som ett varupass vid temporär införsel av varor i ett land utanför EU.

 

Dokumentet gör det möjligt att tull- och momsfritt medföra utställningsmaterial, varuprover och yrkesutrustning till ett stort antal länder världen över. En lista över i vilka länder en ATA-carnet kan användas hittar du i länderlistan.

En förutsättning för att du ska kunna använda en ATA-carnet är att allt gods återinförs till Sverige i oförändrat skick. Handläggningen hos Västerbottens Handelskammaren av ATA-carnet är tre hela arbetsdagar. Vid snabbare handläggning tillkommer högre avgift.

  • Dokument och vägledning för ATA-carnet

 

SKAPA ANVÄNDARKONTO
För att ansöka om ATA carnet behöver företaget ha ett användarkonto, det gör ni under fliken ”account order”. Ett avtal mejlas automatiskt till den mejladress ni angivit i kontoinformationen. Det ska, efter komplettering skrivas under av en FIRMATECKNARE och returneras via mejl till info@handelskammaren.ac Därefter aktiverar vi ert eata-konto.

 

NORMAL HANDLÄGGNINGSTID FÖR ATA-CARNET
När vi fått in komplett ATA-carnetansökan är standardhandläggningstid tre arbetsdagar. Vi kan påskynda processen om ni önskar, men observera att det tillkommer en expressavgift för snabbare hantering. Du hittar kostnaderna i vår prislista under ”documents and support”. Vänligen ange under ”messages” i din ansökan vilket datum ni önskar ha ATA-carneten tillgänglig.

 

OM DU ANSÖKER SOM OMBUD
Vänligen notera att även kunden du ansöker åt, behöver ha ett användarkonto i eata.se. När både du och kunden har konton, kontakta oss så kan vi koppla ihop era konton.

www.eata.se

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligast förekommande frågorna om ATA-Carnet. Om du inte hittar svaret du söker nedan är du varmt välkommen att kontakta oss på Västerbottens Handelskammare.

TIDER FÖR SERVICE AV HANDELSDOKUMENT

TIDER FÖR HANDELSDOKUMENT

 

Via essCert  kan ni hantera era ansökningar av handelsdokument CO, EUR.1 samt visering av fakturor, packlistor, proforma o.dyl.

  • DIY – Helt digitala dokument, som inkommit senast kl. 11.30 vardagar, handläggs normalt samma dag.
  • Full Service CO och EUR 1. som därmed skrivs ut och stämplas av Handelskammaren och inkommit vardagar senast kl. 11.30, handläggs inom 24 timmar, vardagar, och skickas med post till er om inte annat är överenskommet.

OBS! Vid kontakt/frågor gällande handelsdokument mejla till info@handelskammaren.ac eller ring oss direkt.
– Ange postadress, om annan än i fält 1. Consignor/Exporter, i kommentarsfältet i ansökningsmallen.
– Bifoga alltid ett underlag till ansökan även om den inte ska stämplas.

 

ATA-CARNET ansöker ni via eata.se

Skaffa ett kostnadsfritt användarkonto i god tid innan ni ska göra er första ansökan.
*Handläggningstid för en ATA-carnet ansökan är 3 arbetsdagar, förutsatt att ni redan har ett användarkonto samt att ansökan är korrekt ifylld.

Ansökningsprocess ATA-carnet

Ansökningsprocess

Snabbguide Carnet-ansökan i eata.se (Kund) 210930
Eventuell säkerhet och deposition

SÄKERHET
Vid utfärdande av ATA-carnet kan Västerbottens Handelskammaren ställa krav på säkerhet för eventuella kostnader som kan uppstå i samband med användningen av carnet.

Säkerhet kan ställas i form av:

  • Garantiförbindelse upprättad av bank.
  • Insättning på Handelskammarens bankkonto.

DEPOSITION
Det ansökande företaget ska ställa en deposition i förhållande till varuvärdet för varje carnet. Depositionen återbetalas när carneten återlämnas till Västerbottens Handelskammare. Detta gäller under förutsättning att giltighetstiden inte har passerat och att utländsk tull har bekräftat att varorna återinförts. Depositionen fungerar som incitament för carnetinnehavaren att hantera sin carnet på ett korrekt sätt.

Regional Exportsamverkan Västerbotten

Regional Exportsamverkan i Västerbotten arbetar bland annat med konceptutveckling och samverkansfrämjande insatser för att på ett tydligt sätt kunna leverera dess tjänster till företag i regionen. Aktörerna anordnar även seminarier, workshops och möten, som bland annat har haft teman som Brexit, Internationaliseringscheckar och Exportdagen.

 

Klicka här för att läsa mer om Regional Exportsamverkan i Västerbotten

Hur länge är en ATA-Carnet giltig?

En ATA-carnet är giltig upp till ett år och kan användas för maximalt 10 resor. ATA-carneten ska följa varorna hela tiden och visas upp och stämplas vid varje gränspassage.

Prislista ATA-Carnet

KOSTNAD
Kostnaden för en ATA-carnet varierar beroende på flera faktorer, som medlemskap i Västerbottens Handelskammare, varuvärdet, antal resor etc. Mer detaljer finns i prislistan nedan.
(priser exkl. moms)

Observera att: Handläggningstiden påbörjas arbetsdagen efter vi mottagit ansökan.
Expressavgift 1 innebär att handläggningstiden är en arbetsdag.
Expressavgift 2 innebär handläggningstiden är två arbetsdagar.

Övrig information
* ATA-carnet utfärdas under förutsättning att samtliga handlingar är korrekta.
Handelskammaren kan kräva säkerhet för utfärdande av ATA-carnet.

* Handelskammaren förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid utfärdandet av ATA-Carnet.

 

 

Priser Handelsdokument

Priser gäller från 2023-03-10 tillsvidare.

TYPE of DOCUMENT

REGULAR PRICE
DIY

(Client print)

MEMBER PRICE
DIY

(Client print)

REGULAR PRICE
Full Service

(Chamber print & post)

MEMBER PRICE
Full Service

(Chamber print & post)

Certificate of Origin (CO) 545 382 645 482
Certificate of Origin – Copy 480 336 580 380
Other Documents 545 382 645 482
EUR. 1 only chamber print & by post only chamber print & by post 490 490

 

A.TR.-certifikat

I Sverige utfärdar Tullverket A.TR.-certifikaten. Företag kan även ansöka om att få stämpla sina certifikat själva. Ansökningsblankett för detta finna att ladda ner på Tullverkets hemsida.

 

Kontakta oss

Till toppen

Skellefteå
Bäckgatan 1
931 78 Skellefteå
+45 (0)10 – 199 36 30 (vx)
+46 (0)10-130 20 34
info@handelskammaren.ac

Umeå
Vasagatan 6
903 29 Umeå
+45 (0)10 – 199 36 30 (vx)
+46(0)10-130 82 52
info@handelskammaren.ac

 

 

Den här webbplatsen använder cookie-filer för att förbättra din upplevelse. Vi utgår ifrån att du godkänner detta. Om inte så kan du slå av/blockera cookie-filerna.
Cookie settingsOK
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nödvändiga
Always Enabled
Nödvändiga cookies som är nödvändiga för att kunna driva webbplatsen och tillhandahålla tjänster som du har begärt. Denna typen av cookie sparar inte någon personlig data.
SAVE & ACCEPT